Pomysł jest, pieniędzy nie ma. Obwodnica nie powstanie?
Towarowa kolejowa obwodnica Poznania jest zagrożona, a tym samym narażony jest rozwój aglomeracji poznańskiej: na zmarnowanie może pójść sześć milionów złotych, jakie samorządy inwestują w zaprojektowanie ośmiu węzłów przesiadkowych tylko dlatego, że PKP PLK nie udało się po raz kolejny pozyskać środków na modernizację linii kolejowej. Te sześć milionów już partnerzy samorządowi - powiat poznański, miasto Poznań i sąsiednie gminy – pozyskały z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i muszą rozliczyć je do końca roku.
- Budujemy od wielu lat dobrą komunikację, stawiając na nowoczesny, ekologiczny i wygodny dla mieszkańców transport, ale tu nasza walka o obwodnicę towarową doszła do niepokojącego dla powiatu, Poznania, Suchego Lasu, Czerwonaka czy Swarzędza momentu – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. - Pieniądze już pozyskane, nie mogą się zmarnować, a pojawiło się takie prawdopodobieństwo.
- Kolej towarowa jest strategicznie ważna, ten projekt ma wyraźnie poprawić warunki komunikacji – podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Mówimy o ośmiu węzłach przesiadkowych, na Starołęce, Franowie, Zielińcu, Poznaniu Kobylepole, Naramowicach, Koziegłowach, Piątkowie i Swarzędzu. Obwodnica miałaby być przystosowana do ruchu pasażerskiego. Ponadto w grę wchodzą też elementy infrastruktury drogowej z nią związane, m.in. wiadukty, parkingi, połączenia drogowo - rowerowe. Jeśli PKP PLK nie uzyska dofinansowania, cała para pójdzie w gwizdek, a nie na wyczekiwaną inwestycję.
Pieniędzy wciąż brakuje. Potrzeba pomocy rządzących w rozmowach z UE
Bartosz Zawieja, szef poznańskich struktur Platformy Obywatelskiej, przypomina, że kolej już dwukrotnie nie uzyskała z Brukseli dofinansowania, zatem odbudowa obwodnicy staje pod znakiem zapytania.
- W ubiegłym roku apelowaliśmy, by obecni rządzący skutecznie zajęli się tą sprawą – mówi Bartosz Zawieja. - Bo dochodzi do paradoksu: możemy wystąpić o przebudowę węzłów, ale pasażerowie mogą z nich nie skorzystać, bo trasą będą jeździć tylko składy towarowe. Ponadto – co jest równie ważne dla koncepcji komunikacji i samej obwodnicy – trzeba poszerzyć przepustowość poznańskiego węzła kolejowego i te dwa cele są priorytetowe dla aglomeracji.
Starosta Jan Grabkowski przypomina, że powiat podjął trud takich inwestycji jak węzeł komunikacyjny przy ul. Grunwaldzkiej, czy węzła w Kobylnicy, ale nie może udźwignąć kosztów obwodnicy towarowej.
- Do naszej inwestycji wielu się dziś „przykleja” mówiąc, ile to zrobili, a prawda jest taka, że kolej zwróciła się do powiatu, wskazując, że ma środki unijne i pytając, ile możemy zainwestować – mówi starosta. - My działamy: rozmawiamy, badamy i staramy się podjąć odpowiedzialne decyzje – chcemy być partnerami dla inwestorów jako samorząd.
- Nie ma jasnych deklaracji ze strony rządzących, dotyczących środków na odbudowę obwodnicy, a po niepowodzeniu uzyskania ich przez PKP PLK, aglomeracja poznańska nie może mieć pewności co do przyszłości całego projektu – dodaje Bartosz Zawieja.
Nie wszyscy widzą problem w upadku projektu obwodnicy kolejowej?
Samorządowcy mówią, że na konferencjach prasowych w mieście padają słowa o sukcesach i inwestycjach – ale żaden czek w sprawie tak ważnej dla metropolii nie został tam zaprezentowany i wręczony…
O obwodnicy miasto i powiat mówią już kilka lat. Ma ona powstać na zasadzie partnerstwa Poznania, powiatu i gmin Suchy Las, Czerwonak i Swarzędz, pozwoli na takie zmodernizowanie trasy, którą kursują składy towarowe, by mogły na nią wjechać również pociągi pasażerskie. Mieszkańcy aglomeracji poznańskiej będą tym samym mogli łatwiej poruszać się, przesiadać do innych środków komunikacji i korzystać z nowych 200-metrowych peronów z potrzebną infrastrukturą w newralgicznych punktach – węzłach przesiadkowych. Do tego jednak jest potrzebne dwumiliardowe wsparcie finansowe i przeorganizowanie oraz techniczne zapewnienie warunków dla większego ruchu pociągów po i tak obciążonych torach poznańskiego dworca kolejowego.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?